Κυριακή 27 Μαρτίου 2016

ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ



ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ -  ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ
    • Παραδείγματα.
    • Διαχρονικό φαινόμενο με έξαρση στον αιώνα μας.
    • Δωριείς, αποικίες, παροικίες Τουρκοκρατίας.
    • Μικρασιάτες. Κύπριοι, Βορειοηπειρώτες, Πόντιοι. Αλβανοί, Αρμένιοι, Κούρ­δοι, Ανατολικοευρωπαίοι κ,ά.
  • Αίτια
  • Πόλεμοι.
  • Ολοκληρωτικά καθεστώτα, καταπίεση, παραβιάσεις ανθρωπίνων δικαιωμά-
  • των, πολιτικές διώξεις.
  • Κοινωνικές συγκρούσεις.
  • Φτώχεια, χαμηλό βιοτικό επίπεδο.
  • Προβλήματα στις χώρες υποδοχής.
  • Δυσκολίες ένταξης και αφομοίωσης.
  • Κίνδυνος εθνολογικής αλλοίωσης του ντόπιου πληθυσμού.
  • Οικονομική επιβάρυνση αποκατάστασης – ανεργία.
  • Προβλήματα κοινωνικής παθογένειας,
  • Συχνά δημιουργούνται «γκέτο» που δρουν ως μαφία, ενισχύονται οι κοινω­νικές, πολιτικές, θρησκευτικές εντάσεις και τα φαινόμενα των ναρκωτικών και της εγκληματικότητας, προωθείται ο ρατσισμός, διασπάται η κοινωνική συνοχή, περιορίζεται η αλληλεγγύη και απειλείται τελικά η ίδια η δημοκρα­τία.
  • Προβλήματα για τους ίδιους τους μετανάστες.
  • Δύσκολη εγκατάσταση και εξασφάλιση διαμονής -ανεργία – εκμετάλλευση (αποτελούν φτηνότερο εργατικό δυναμικό και αμείβονται με πενιχρά ημερομίσθια, που όμως είναι υψηλότερα απ’ τη χώ­ρα τους).
  • Δυσκολίες προσαρμογής στις νέες συνθήκες ζωής (εκμάθηση γλώσσας, νοο­τροπία, αξίες).
  • Εχθρική, συχνά, η αντιμετώπιση τους και κακές οι συνθήκες διαβίωσης και περίθαλψης τους.
  • Ψυχολογικά προβλήματα και μνήμες της χαμένης πατρίδας, συμπλέγματα κατωτερότητας, αίσθημα μειονεξίας, ανασφάλεια, άγχος αποδοχής και προ­όδου.
  • Αδυναμία μόρφωσης – εύκολη λεία για χειραγώγηση και μαζοποίηση – κίν­δυνος πολιτιστικής αλλοτρίωσης και πνευματικής υποβάθμισης (π.χ. κάποι­οι στην πατρίδα τους ήταν πολιτικοί μηχανικοί, εδώ είναι απλοί εργά­τες).
  • Εκμετάλλευση, περιθωριοποίηση, έλλειψη σεβασμού απέναντι τους (ανα­γκάζονται να οδηγηθούν ακόμη και στο έγκλημα για την επιβίωση τους). Δε συμμετέχουν στα κοινά, δεν ελέγχουν την ηγεσία, αισθάνονται, έξω από τις πολιτικές εξελίξεις, αποπολιτικοποιούνται και αδρανούν.
  • Αίτια ξενοφοβίας απέναντι στους μετανάστες.
  • Τα παραπάνω αρνητικά αποτελέσματα που επιφέρει η μαζική εισροή μετα­ναστών στις χώρες υποδοχής τους αποτελούν πρώτο και κυρίαρχο λόγο για τον οποίο αναπτύσσεται σε ανησυχητικό βαθμό ένα τέτοιο πνεύμα εις βά­ρος τους από τους γηγενείς. Άλλα αίτια ξενοφοβίας απέναντι τους είναι:
  • Η κρίση των αξιών στη σημερινή κοινωνία του συμφέροντος και της ύλης δη­μιουργεί ανθρώπους ατομικιστές που εύκολα γίνονται ρατσιστές.
  • Η αστικοποίηση δημιουργεί χάσμα μεταξύ των ανθρώπων στις πόλεις. Χα­λαρώνουν οι κοινωνικοί δεσμοί, πόσο μάλλον μεταξύ ανθρώπων που δεν έχουν κοινές ρίζες, ιστορία, καταγωγή κ.λπ.
  • Από τα ίδια τα ΜΜΕ υπερτονίζεται η εθνικότητα κάποιων ατόμων που εμπλέκονται συχνά σε εγκλήματα (π.χ. ληστείες, φόνους, βιασμούς κ.λπ.) που ενισχύουν τη ρατσιστική και ξενοφοβική στάση των ντόπιων.
  • Οι πολιτικοί θέλοντας να δικαιολογήσουν σε κάποιες περιπτώσεις την πολι­τική κακοδιαχείριση επιρρίπτουν τις ευθύνες στη μαζική εισροή ξένων μετα­ναστών οι οποίοι μετατρέπονται σε εξιλαστήρια θύματα.
  • Οι πολίτες που συχνά δεν είναι ώριμοι και δε διαθέτουν πάντα την απαραίτητη πολιτική κρίση αντιμετωπίζουν ακόμη πιο άσχημα τους μετανάστες.
  • Η αντίστασης στη δημιουργία πολυπολιτισμικών κοινωνιών και στην ισοπεδωτική παγκοσμιοποίηση.
  • Τρόποι αντιμετώπισης.
  • Από Διεθνείς Οργανισμούς
  • Μέτρα πρόληψης των αιτιών της προσφυγιάς (μέριμνα για επικράτηση -διατήρηση δημοκρατίας, για διασφάλιση ειρήνης, για παροχή βοήθειας σε θύματα πολέμου).
  • Σωστός καταμερισμός προσφύγων ανά κράτος και περιοχή, μέτρα άμεσης περίθαλψης.
  • Σεβασμός και εφαρμογή νομοθεσίας για τα ανθρώπινα δικαιώματα.
  • Ανθρωπιστική βοήθεια, οικονομική ενίσχυση.
  • Από το Κράτος ή τα Κράτη
  • Οργάνωση – προετοιμασία δομών υποδοχής και χωροταξικής κατανομής των προσφύγων.
  • Προγράμματα ένταξης και προσαρμογής των προσφύγων.
  • Προστασία και αξιοποίηση της πολιτισμικής ιδιαιτερότητας τους.
  • Ενημέρωση κι επιμόρφωση των ντόπιων και των προσφύγων.
  • Παραγωγική αξιοποίηση των προσφύγων ανάλογα με τις ικανότητες τους ή τις σπουδές τους στις χώρες προέλευσης τους.
  • Από τα ΜΜΕ και τους Πνευματικούς Ηγέτες
  • Ορθή και υπεύθυνη ενημέρωση για τους μετανάστες.
  • Συζητήσεις με ειδικούς για το φαινόμενο.
  • Οι πνευματικοί άνθρωποι που έχουν παιδεία και κύρος να αγωνιστούν για τη γεφύρωση του χάσματος μεταξύ των ντόπιων και των μεταναστών.
  • Από την Οικογένεια και το Σχολείο
  • Ανθρωπιστική παιδεία, κοινωνική συνείδηση, καλλιέργεια ευαισθησίας και σεβασμού στο διαφορετικό.
  • Από το ίδιο το Άτομο
  • Ήθος, σεβασμός, ευαισθησία, ανθρωπισμός, ηθική και υλική συμπαράσταση.
  • Φιλάνθρωπη αντιμετώπιση, υλική και ηθική.
  • Σεβασμός της πολιτιστικής ιδιαιτερότητας των προσφυγών. Πρωτοβουλίες για την ανακούφιση τους (π.χ. έρανοι, εκδηλώσεις, προσφο­ρά τροφίμων, ρουχισμού κ.λπ,).

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου