Πέμπτη 26 Μαΐου 2016

ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ 2016 - ΓΛΩΣΣΑ - ΕΣΠΕΡΙΝΑ



      ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ

(ΟΜΑΔΑ Α') ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ (ΟΜΑΔΑ Β ) ΤΡΙΤΗ 17 ΜΑΪΟΥ 2016 ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ- ΕΣΠΕΡΙΝΑ
ΚΕΙΜΕΝΟ: Αποξένωση από τη φύση
 
   Σήμερα βιώνουμε την παγκόσμια οικολογική κρίση και τις συνέπειες της, οι οποίες δεν απειλούν, πλέον, μόνο την ισορροπία των οικοσυστημάτων και την επιβίωση των έμβιων όντων, αλλά και την ψυχοσωματική υγεία και την ποιότητα ζωής των παρόντων και των μελλοντικών γενιών. Η οικολογική κρίση έχει βαθιές κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές αιτίες και τις ρίζες της βαθιά στην αποξενωμένη σχέση του συγχρόνου ανθρώπου με τη φΰση.
   Πολλοί επιστήμονες υποστηρίζουν ότι ο σύγχρονος άνθρωπος συμπεριφέρεται καθημερινά χωρίς να έχει συνείδηση της κατάστασης του πλανήτη. Υπνοβατεί χωρίς να συναισθάνεται τις πράξεις του και τις συνέπειες τους. Η αφύπνιση του ανθρώπου εξαρτάται από το αν ο ίδιος σκοπεύει να ξαναβρεί το συνειδητό βηματισμό του πάνω στη Μητέρα Γη και η συλλογική αφύπνιση αποτελεί προϋπόθεση για την υπέρβαση της οικολογικής κρίσης.
   Στον «ανεπτυγμένο» κόσμο έχουμε δημιουργήσει ένα σύστημα που δεν μπορούμε να ελέγξουμε. Οι περισσότεροι από εμάς που θέλουμε να καταναλώνουμε συνεχώς, πρέπει να θυσιάσουμε το χρόνο μας και τη ζωή μας για αντάλλαγμα. Ζοΰμε συνεχώς υπό την πίεση του χρόνου. Έχουμε δημιουργήσει μια κοινωνία στην οποία είμαστε τόσο απασχολημένοι από τα προσωπικά μας προβλήματα ώστε δεν έχουμε την πολυτέλεια να ασχοληθούμε   με   το   τι   συμβαίνει   στον   πλανήτη   μας. Μη κατανοώντας τη διαφορά ανάμεσα στην ικανοποίηση από τη ζωή και την ευτυχία, αισθανόμαστε δυστυχισμένοι παρά τα υλικά αγαθά που αποκτούμε.[...]
Έχει πλέον καταγραφεί ότι η αποξένωση του ανθρώπου από τη φΰση συμβάλλει στη δημιουργία διαταραχών στη συμπεριφορά και στην ανάπτυξή του. Στερεί από τις νέες γενιές τη διαμόρφωση βασικών αντιληπτικών ικανοτήτων, την ανάπτυξη της δημιουργικότητας, της κριτικής σκέψης και της συναισθηματικής ωρίμανσης, καθώς και την ενδυνάμωση της αυτοπεποίθησης. Περιορίζει την αίσθηση ότι ανήκει κανείς σε ένα ευρύτερο πλαίσιο και την ικανότητα διαχείρισης του περιβάλλοντος.
Από τη διεθνή έρευνα έχει τεκμηριωθεί ότι μέσα από τη σχέση τους με τη φΰση τα παιδιά αναπτύσσουν το σώμα, το μυαλό και το πνεΰμα τους, την κατανόηση για τα μη ανθρώπινα όντα, καταπολεμούν το άγχος, αποκτούν την αίσθηση της φροντίδας της φύσης και αναπτύσσουν την αισθητική τους.

Ίριδα Τσεβρένη, Γαβριήλ Ξανθόπουλος: «Θεραπεύοντας την αποξένωση των νέων από τη φύση» (Διασκευή).

ΘΕΜΑΤΑ
Α. Να γράψετε στο τετράδιο σας την περίληψη του κειμένου χωρίς δικά σας σχόλια. (80-100 λέξεις)
Μονάδες 25

Β1. Να χαρακτηρίσετε τις προτάσεις που ακολουθούν, γράφοντας στο τετράδιο σας, δίπλα στο γράμμα που αντιστοιχεί σε κάθε πρόταση τη λέξη Σωστό, αν η πρόταση είναι σωστή, ή τη λέξη Λάθος, αν η πρόταση είναι λανθασμένη.
α) Η οικολογική κρίση δεν επηρεάζει την ψυχοσωματική
υγεία του ανθρώπου, 
 β)  Ο σύγχρονος άνθρωπος είναι συνειδητοποιημένος όσον αφορά την κατάσταση του πλανήτη
 γ)  Η συλλογική αφύπνιση θα βοηθήσει να ξεπεραστεί η οικολογική κρίση.
δ) Τα προσωπικά προβλήματα δεν μας επιτρέπουν να ασχοληθούμε με τα προβλήματα του πλανήτη.  
ε) Η αποξένωση του ανθρώπου από τη φΰση αναπτΰσσει τη δημιουργικότητα.
Μονάδες 10
Β2. Να εντοπίσετε τα δομικά μέρη της τρίτης παραγράφου:
"Στον «ανεπτυγμένο» κόσμο
........ αποκτοΰμε".
Μονάδες 5
Β3. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: συνέπειες, συνεχώς, αποξένωση, ενδυνάμωση, καταπολεμούν.
(Μον. 5)
β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις: σΰγχρονος. συλλογική, ευρΰτερο. φροντίδας, αναπτΰσσουν.
(Μον. 5) Μονάδες 10

Β4. α) Να εντοπίσετε στο κείμενο δΰο εκφράσεις με μεταφορική σημασία.
(Μον. 4)

                   β)  Να δώσετε ένα πλαγιότιτλο στην τέταρτη παράγραφο
του    κειμένου:    «Έχει    πλέον    καταγραφεί........... του
περιβάλλοντος».
(Μον. 6) Μονάδες 10
Γ.    Στη σύγχρονη εποχή οι νέοι έχουν αποξενωθεί από τη φΰση. Σε ένα άρθρο 400-500 λέξεων, που θα δημοσιευθεί στην εφημερίδα του σχολείου σας, να αναφερθείτε: α) Στις αιτίες που απομακρύνουν τους νέους σήμερα από τη φΰση.
β) Στους παράγοντες οι οποίοι μποροΰν να βοηθήσουν τους νέους να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση, αποκαθιστώντας τη σχέση τους με τη φΰση.
Μονάδες 40

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου