Η Παράγραφος
- Παράγραφος είναι το αυτοτελές τμήμα του λόγου που αναπτύσσει σε βάθος και με πληρότητα μια ιδέα.
- Με τη χρήση της παραγράφου επιδιώκεται η επαρκής πληροφόρηση πάνω σε μια ιδέα (κατευθυντήρια ιδέα), η οποία αποτελεί μέρος του ευρύτερου προβληματισμού ενός θέματος (κύρια προς διαπραγμάτευση ιδέα).
- Η προώθηση των ιδεών ενός παραγόμενου κειμένου γίνεται με παραγράφους.
- Κάθε παράγραφος πραγματεύεται μία βασική-κατευθυντήρια ιδέα. Με την παράγραφο προωθείται η σε βάθος διερεύνηση και ανάπτυξη αυτής της ιδέας.
- Η παράγραφος αποτελεί - δομικά και λειτουργικά - μια μικρογραφία ενός παραγόμενου κειμένου
ΔΟΜΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ
Μια
παράγραφος αναπτύσσεται με την ακόλουθη δομή:
1.
Θεματική Πρόταση ή Περίοδος
Είναι
η πρόταση που εκφράζει-αποδίδει τη βασική-κατευθυντήρια ιδέα της παραγράφου,
πληροφορεί δηλαδή τον αναγνώστη γι’ αυτό που πρόκειται να αναπτυχθεί στην παράγραφο.
Ειδικότερα, η Θ.Π.:
· πληροφορεί
για το θέμα, παρουσιάζει δηλαδή τη βασική-κατευθυντήρια ιδέα της παραγράφου,
· φανερώνει
τη σχέση της παραγράφου με τη συνολική προβληματική του θέματος,
· φανερώνει
τη σχέση της παραγράφου με την ή τις προηγούμενες παραγράφους του κειμένου,
· συμπυκνώνει
το νοηματικό βάρος της παραγράφου.
Η
θέση της Θ.Π.: η Θ.Π. βρίσκεται συνήθως
στην αρχή της παραγράφου, γιατί συνηθίζουμε την παραγωγική πορεία στην
ανάπτυξή της.
2. Λεπτομέρειες/Σχόλια
Οι
Λεπτομέρειες/Σχόλια αποτελούν τις επιμέρους ιδέες με τις οποίες διερευνάται και
αναπτύσσεται η Θεματική Πρόταση. Πρόκειται, δηλαδή, για αναλυτικές προτάσεις,
οι οποίες θα αναπτύξουν με πληρότητα και θα πληροφορήσουν με επάρκεια τον αναγνώστη,
σχετικά με τη Θ.Π. και το λόγο ύπαρξης της παραγράφου, δηλαδή με τη σχέση της
με τον ευρύτερο προς διαπραγμάτευση θέμα
3.
Κατακλείδα
Είναι η πρόταση η οποία επισφραγίζει την παράγραφο,
συνοψίζοντας τα όσα έχουν λεχθεί σχετικά με την κατευθυντήρια ιδέα της
παραγράφου και δίνοντας στην παράγραφο μια ολοκληρωμένη μορφή. Η πρόταση
κατακλείδα πρέπει να θυμίζει στον αναγνώστη την κύρια ιδέα (Θ.Π.) της
παραγράφου.
Ειδικότερα,
ο «καθαρός ρόλος» της Κατακλείδας είναι να συνοψίζει τον προβληματισμό της
παραγράφου, όπως αυτός έχει αναπτυχθεί στις Λεπτομέρειες και κυρίως όταν αυτός
είναι σύνθετος και μεγάλος σε έκταση, προκειμένου η παράγραφος να αποκτήσει μια
ολοκληρωμένη μορφή και να μην μένει μετέωρη. Οπότε ο βασικός της ρόλος είναι
συγκεφαλαιωτικός-επιβεβαιωτικός. Η κατακλείδα σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να
παρουσιάζει καινούργια γνώμη.
παράδειγμα:
Ο τόνος της φωνής
του εκφωνητή ή του παρουσιαστή µπορεί να κάνει το ίδιο γεγονός να φαίνεται
διαφορετικό. Ας πάρουμε για παράδειγμα ένα εκφωνητή ο οποίος αναγγέλλει μια είδηση αργά
προσδίδοντας στη φωνή του πομπώδες ύφος και δίνοντας ιδιαίτερη σημασία στην
στίξη. Ο δέκτης τότε αντιλαμβάνεται την είδηση ως βαρυσήμαντη και δίνει ανάλογη
σημασία. Αν πάλι ο
παρουσιαστής σε ένα άλλο τηλεοπτικό σταθμό παρουσιάσει την ίδια είδηση με
γρήγορο ρυθμό και τόνο ουδέτερο χωρίς ιδιαίτερη έμφαση στη στίξη, ο δέκτης θα
θεωρήσει την είδηση ως συνηθισμένη, άνευ ιδιαίτερης σημασίας. Επομένως,
κάθε είδηση δημιουργεί διαφορετική εντύπωση στην κοινή γνώμη ανάλογα με τον
τρόπο που θα παρουσιαστεί.
ΤΡΟΠΟΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΠΑΡΑΓΡΑΦΟΥ
1. Με
παραδείγματα
Μια
παράγραφος αναπτύσσεται με παραδείγματα, όταν στη Θεματική Περίοδο διατυπώνεται
μια άποψη-θέση και στις Λεπτομέρειες παρατίθενται στοιχεία-παραδείγματα, τα
οποία διασαφηνίζουν ή τεκμηριώνουν τη θέση αυτή.
Παράδειγμα:
«Αναμφισβήτητα
τα τελευταία χρόνια παρουσιάζεται μια ιδιαίτερα ανησυχητική κλιμάκωση του
φαινομένου της παραβατικότητας και εγκληματικότητας. Αρκεί κάποιος να
παρακολουθήσει την επικαιρότητα για να διαπιστώσει πως στα δελτία ειδήσεων το
αστυνομικό ρεπορτάζ ασφυκτιά από ληστείες, κλοπές, επιθέσεις εις βάρος
ανύποπτων πολιτών, εγκλήματα... έγκλημα αποκτά άρτια οργάνωση…, δρουν μαφίες
της νύχτας…, βιαστές καραδοκούν…»
2. Με
σύγκριση-αντίθεση
Μια
παράγραφος αναπτύσσεται με σύγκριση-αντίθεση, όταν συγκρίνονται δύο ή
περισσότερες έννοιες και δίνονται οι μεταξύ τους διαφορές.
Παράδειγμα:
«Οφείλουμε
ως άτομα-μέλη μιας οργανωμένης κοινωνίας να θέσουμε ως κοινό στόχο την πρόοδο
και να αποφύγουμε με κάθε τρόπο το συντηρητισμό. Η πρόοδος είναι ο μόνος δρόμος
που διασφαλίζει την κοινωνική και προσωπική μας ανέλιξη…, που διαμορφώνει
συνθήκες ευνοϊκές για την ανάπτυξη σε όλους τους τομείς… Αντίθετα, ο
συντηρητισμός δημιουργεί συνθήκες στασιμότητας και οπισθοδρόμησης…, βαλτώνει
κάθε προσπάθεια για βελτίωση και αναβάθμιση των συνθηκών ζωής…, αδυνατεί να
ανταποκριθεί στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες και ανάγκες…»
3. Με
αναλογία
Μια
παράγραφος αναπτύσσεται με αναλογία, όταν συγκρίνονται δύο ή περισσότερες
έννοιες και δίνονται οι μεταξύ τους ομοιότητες (μορφή παρομοίωσης: το α είναι όπως το β).
· Αν η αναλογία είναι κυριολεκτική
(συγκρίνονται έννοιες οι οποίες είναι ομοειδείς π.χ. «σκύλος και γάτα») ή μεταφορική
(συγκρίνονται έννοιες οι οποίες δεν ανήκουν στην ίδια ευρύτερη οικογένεια-ομάδα
π.χ. «ψυχή και θάλασσα»).
Παράδειγμα:
«Άραγε
με τι μοιάζει η ψυχή μας; Μα είναι απλό, με τη θάλασσα! Όπως αυτή είναι
απέραντη και δεν μπορεί το μάτι σου να την προσεγγίσει έτσι και η ψυχή χάνεται
στα μήκη και πλάτη ενός κόσμου δυσθεώρητου. Και είναι εξίσου βαθιά που πρέπει
να κάνεις πολλές καταδύσεις για να βρεις τους θησαυρούς που κρύβει μέσα της.
Άλλοτε πάλι είναι ήρεμη και γαλήνια σαν τη θάλασσα και ξαφνικά πάλι ξεσπάει
φουρτούνα, ανακατεύεται, θολώνει…»
4. Με διαίρεση
Μια
παράγραφος αναπτύσσεται με διαίρεση, όταν σε αυτή διαιρείται-χωρίζεται μια
έννοια στα διάφορα μέλη της, π.χ. η «εκπαίδευση» διαιρείται σε
«πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια».
Στην
περίπτωση αυτή ο μαθητής πρέπει να αναφέρει και τα εξής συστατικά στοιχεία:
Τη διαιρετέα έννοια, π.χ.
«εκπαίδευση»
Τη διαιρετική βάση (το κριτήριο βάσει
του οποίου γίνεται η διαίρεση, δηλαδή ο διαιρέτης), π.χ. ανάλογα με την
ηλικιακή και γνωσιολογική βαθμίδα της παρεχόμενης εκπαίδευσης
Το πηλίκο ή τα μέλη της διαίρεσης,
π.χ. «πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια»
· Αν η διαίρεση είναι
σωστή, δηλαδή αν πληρεί τα εξής κριτήρια:
Ø Είναι τέλεια, δηλαδή
περιλαμβάνει όλα τα είδη-μέλη της έννοιας που διαιρείται, π.χ. και τα τρία είδη
της «εκπαίδευσης» («πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια»)
Ø Είναι συνεχής, δηλαδή βάζει στη σωστή
σειρά τα είδη και δε γίνονται άλματα, π.χ. πρώτα την «πρωτοβάθμια», μετά τη
«δευτεροβάθμια» και τέλος την «τριτοβάθμια»
Ø Έχει ενιαία διαιρετική βάση
Παράδειγμα:
«Η
εκπαίδευση ανάλογα με την ηλικία των ανθρώπων που την ακολουθούν και το
γνωσιολογικό επίπεδο που παρέχει διακρίνεται σε τρεις βαθμίδες, στην
πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια. Στην πρωτοβάθμια φοιτούν μαθητές…
και λαμβάνουν κυρίως γνώσεις… Στη δευτεροβάθμια… Ενώ στην τριτοβάθμια…»
5. Με ορισμό
Μια
παράγραφος αναπτύσσεται με ορισμό, όταν σ΄ αυτή δίνεται ο ορισμός μιας
έννοιας, επιχειρείται δηλαδή η σημασιολογική της προσέγγιση, π.χ.
«ρατσισμός είναι το δόγμα το οποίο πρεσβεύει τη διάκριση των ανθρώπων σε φύσει
ανώτερους και κατώτερους...»
Στην
περίπτωση αυτή ο μαθητής πρέπει να αναφέρει και τα εξής συστατικά στοιχεία:
· Την οριστέα έννοια,
π.χ. «ρατσισμός»
· Το γένος,
δηλαδή την ευρύτερη έννοια μέσα στην οποία εντάσσεται αυτή, π.χ. «δόγμα»
· Την ειδοποιό
διαφορά, τα ιδιαίτερα δηλαδή χαρακτηριστικά γνωρίσματα της έννοιας που την
κάνουν να διακρίνεται από τις άλλες έννοιες, π.χ. «πρεσβεύει τη διάκριση των
ανθρώπων σε φύσει ανώτερους και κατώτερους...»
· Τα είδη του
ορισμού, αν είναι δηλαδή:
Ø Αναλυτικός (αναφέρεται στα χαρακτηριστικά
γνωρίσματα της έννοιας, στην ουσία της) ή συνθετικός/γενετικός
(περιγράφει τη διαδικασία γένεσης-δημιουργίας της έννοιας)
Ø Σύντομος (συνοπτική-λεξικογραφική
παρουσίαση της σημασίας της έννοιας) ή εκτεταμένος (εκτενής ανάπτυξη σε
μία ή περισσότερες παραγράφους)
Παράδειγμα:
«Ρατσισμός
είναι το δόγμα το οποίο πρεσβεύει τη διάκριση των ανθρώπων σε φύσει ανώτερους
και κατώτερους. Ισχυρίζεται δηλαδή πως υπάρχουν άνθρωποι που είναι από τη φύση
τους κατώτεροι, αφού ανήκουν σε φυλές, έθνη ή κοινωνικές ομάδες που μειονεκτούν
έναντι των άλλων ανθρώπων…»
6. Mε αιτιολόγηση
Μια
παράγραφος αναπτύσσεται με αιτιολόγηση, όταν στη Θεματική Περίοδο
διατυπώνεται μια θέση-άποψη και στις Λεπτομέρειες αιτιολογείται, δηλαδή
αποδεικνύεται με βάση συγκεκριμένα επιχειρήματα.
Παράδειγμα:
«Στις
σύγχρονες καπιταλιστικές κοινωνίες το φαινόμενο της φτώχειας λαμβάνει όλο και
πιο δραματικές διαστάσεις. Και αυτό συμβαίνει διότι αναπτύσσεται ένας
άμετρος ανταγωνισμός για τη νομή του πλούτου με βάση τα κριτήρια που θέτει η
ελεύθερη αγορά…, οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι και οι φτωχοί περισσότεροι
και φτωχότεροι… Επίσης, αυξάνεται συνεχώς το κόστος ζωής…, πολλοί δεν μπορούν
να ανταποκριθούν ούτε στις βασικές ανάγκες… Ενώ το κράτος πρόνοιας χωλαίνει,
αφού το σύστημα θεωρεί όσους δεν μπορούν να αποδώσουν τα μέγιστα ως περιττά
σώματα και τα αποβάλλει…»
7. Με
αίτιο/α-αποτέλεσμα/τα
Μια
παράγραφος αναπτύσσεται με αίτιο/α-αποτέλεσμα/τα, όταν σε αυτή:
·
Δίνονται το αίτιο ή τα αίτια που
οδηγούν σε ένα αποτέλεσμα (αίτιο ή αίτια - αποτέλεσμα)...
ή
· Δίνονται τα αποτελέσματα-συνέπειες
ενός αιτίου (αίτιο - αποτελέσματα).
Παράδειγμα:
«Η
κλιμάκωση της φτώχειας διασπά τον κοινωνικό ιστό διευρύνοντας το χάσμα και τις
διαφορές μεταξύ των φτωχών και των πλουσίων… Κατόπιν, πυροδοτεί οξείες
αντιπαραθέσεις και συγκρούσεις…Τρέφει αντικοινωνικές μορφές συμπεριφοράς… Όσο
αυξάνονται οι φτωχοί αυξάνεται και η δυσαρέσκεια προς το κράτος… Οι πολίτες
χάνουν την εμπιστοσύνη τους προς τους πολιτικούς και αυτό εγκυμονεί σοβαρούς
κινδύνους για τη δημοκρατία…»
8. Με συνδυασμό μεθόδων
Μια
παράγραφος αναπτύσσεται με συνδυασμό μεθόδων όταν σε αυτή εντοπίζονται
περισσότερες της μιας μέθοδοι, π.χ. σύγκριση-αντίθεση και παραδείγματα.
Παράδειγμα:
«Οφείλουμε
ως άτομα-μέλη μιας οργανωμένης κοινωνίας να θέσουμε ως κοινό στόχο την πρόοδο
και να αποφύγουμε με κάθε τρόπο το συντηρητισμό. Η πρόοδος είναι ο μόνος δρόμος
που διασφαλίζει την κοινωνική και προσωπική μας ανέλιξη, μέσα δηλαδή από αυτή
θα μπορέσουμε ως άτομα να καλλιεργήσουμε ένα ελεύθερο πνεύμα, χωρίς προσκόλληση
σε πεπερασμένες αντιλήψεις…, που διαμορφώνει συνθήκες ευνοϊκές για την ανάπτυξη
σε όλους τους τομείς, για παράδειγμα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη…, στην
εξέλιξη του πολιτισμού, αφού εισάγει νέες ιδέες… Αντίθετα, ο συντηρητισμός
δημιουργεί συνθήκες στασιμότητας και οπισθοδρόμησης, όπως για παράδειγμα η
πολιτισμική στασιμότητα, αφού αφορίζει κάθε νέο και ξένο στοιχείο…, βαλτώνει
κάθε προσπάθεια για βελτίωση και αναβάθμιση των συνθηκών ζωής…, αδυνατεί να
ανταποκριθεί στις συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες και ανάγκες, όπως
είναι…»
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου